Servisní firma
Tento článek rozebírá problematiku servisních firem. Zjistíte základní informace nutné ke kvalitnějšímu výběru servisní firmy. Do situace, kdy vybíráte servisní firmu pro Váš výtah, lehce spadnete několika způsoby. Níže jsou uvedeny časté situace.
- dostali jste předraženou nabídku na opravu
- servisní firma tvrdí, že jediný způsob opravy Vašeho zařízení je výměna celé elektroinstalace
- firma neplní smluvní povinnosti (pozdní nástupy na opravu atd..)
Jak na to?
Ať už jste se k volbě dostali z jakéhokoliv důvodu, je důležité soustředit pozornost na tyto body:
- reference
- doba působnosti na trhu
- lokální, nebo globální
- cena
Cena
Když se podíváte na výše zmíněné body, bod s cenou je červený. Proč? Není to proto, že by naše služby byly nadprůměrně ohodnoceny. Je to z důvodu absence možnosti skutečně zjistit, jestli je servisní firma drahá, či nikoliv. Samozřejmě počítáme s variantou, že nejste z oboru výtahů a nemáte tedy ani přehled o skutečných cenách služeb od jednotlivých firem. Chcete je zjistit sami.
Abyste mohli skutečně zjistit, jestli je daná firma drahá, zažádáte si o návrh smlouvy na servis Vašeho výtahu. V návrhu smlouvy zjistíte cenné informace, jako hodinová sazba, čas nástupu na opravu, cena paušálního servisu a hlavně rozsah služeb, za který platíte paušální poplatek. Řekli byste, že na základě těchto údajů můžete odhadnout cenu konkrétní firmy? Nikoliv!
V běžné praxi to vypadá tak, že když se vyměňuje kladka šachetních dveří, trvá to reálně 15 minut. Na výkazu práce budete mít 2 hodiny práce a někdy i ve dvou lidech. Dále ani předem nevíte, kolik si firma bude za náhradní kladku účtovat.
Myslíte si, že řešením bude monitoring pracovníků servisní firmy, nebo předběžný soupis cen za náhradní díly? Nebude. Reakce servisní společnosti by mohla být taková, že frekvence nutnosti výměny kladek naroste.
Nejvěrohodnější způsob, jak zjistit, že Vás servisní firma příliš „nenatahuje“, je dlouhodobý přehled o všech nákladech za výtah v řádu let. Abyste se vyvarovali riziku špatného průběhu této zkoušky/způsobu, radili bychom vyjít z referencí dané firmy, nebo reálných zkušeností někoho jiného.
Cena za paušální poplatek ve smlouvě není příliš důležitá informace, pokud se cena neliší minimálně trojnásobkem průměru cen konkurenčních firem, důvod je jednoduchý, představte si, že za 3 roky budete mít v protokolu z Odborné zkoušky napsáno „nutnost vyměnit trakční kolo výtahu“, i když trakční kolo výtahu bude mírně opotřebené a tato nutnost bude spíše vychytralou než praktickou. V tu chvíli si k nákladům z „výhodně uzavřené smlouvy“ za paušál 600 Kč bez DPH měsíčně přičtěte 30 000 Kč. I kdybyste platili trojnásobek, bude trvat celých 25 měsíců, než by se ceny vyrovnaly.
Reference
Reference vznikají na základě práce. Vaší volbou servisní firmy kupujete tuto úroveň práce.
Ne vždy jde o bohatou klientelu, nebo luxusní objekty, které má daná firma ve správě. Tyto druhy referencí Vám nesou informace, že daná firma je schopna udržet určitý standard služeb, ale je schopna udržet tento standard i u Vás?
Jako ve všech oborech, tak i ve výtahovém průmyslu hraje významnou roli velikost a úroveň zákazníka. Setkali jsme se s několika situacemi, kdy se jedna a tatáž firma stavěla k řešení problému zcela odlišně v závislosti na klientovi.
Ideálně Vás tedy zajímají reference o dané firmě od zákazníka velikostně srovnatelného s Vámi. Nezapomeňte také na rozsah servisní smlouvy. Servisní programy (zlatý, stříbrný, bronzový, …) se svým rozsahem u některých firem liší.
Doba působnosti na trhu
Tento údaj není nutné dlouze vysvětlovat. Je pochopitelné, že pokud firma funguje dekády a má reference, pravděpodobně získala i spoustu zkušeností a ze dne na den zřejmě nezkrachuje.
Lokální nebo globální
Velikost firmy je naprosto zásadní informace. Představte si kolosální firmu, která kromě servisních techniků a účetních musí platit personalisty, vývoj, stroje, haly atd…
Za ideálních podmínek byste měli dostat produkt s vysokou kvalitou, nízkou cenou a jistotou, že za Vámi stojí silný partner.
Praxe je zcela odlišná. Nadnárodní firma ve výtahovém průmyslu dnes znamená vysoká cena, průměrná/spíše nízká kvalita výrobku, nízká kvalita služeb a čím dál „uzavřenější“ výtahový systém (horší dostupnost náhradních dílů). Je to zřejmě způsobeno špatnou organizací, velkou fluktuací zaměstnanců, touhou vydělat co nejvíce a nízkou kvalitou lidí v terénu. Pokud jste zaměstnanec v terénu v podobné firmě, nejste dostatečně motivován k odvedení dobré práce. Pracovníci tohoto druhu tudíž často míří kariérně výš, a po krátkém čase z terénu úplně zmizí. Stává se z nich technická podpora pro mnohem méně schopné kolegy, kteří byli dosazeni na jejich původní pozici.
Vzhledem k vysokému počtu neschopných lidí je pak nutné zvedat marže, zároveň se využívá i pozice na trhu. Asi budete mnohem raději poslouchat, že máte výtah od firmy, která montovala zařízení v mrakodrapech po celém světě než od Františka z Teplic.
Co když ale František z Teplic výtahy úspěšně kompletuje posledních deset let, nebo dokonce některé části sám vyrábí? Všude jsou na něj dobré ohlasy a každý je ze spolupráce s Františkem nadšený. František samozřejmě nedělá sám, má svůj tým lidí, kterým věří.
Za takových podmínek bychom rozhodně doporučovali zvolit spolupráci s Františkem.