Powered by Smartsupp Nejčastější závady u výtahů - Výtahy EXPRESS ELEVATORS
Přeskočit na obsah

Nejčastější závady u výtahů

V textu níže naleznete přehled nejčastějších závad, s kterými se za cca 20 let naší praxe potýkáme. Kromě strohých informací pro Vás může mít přínos i fakt, že některé závady výtahu můžete sami vyřešit.
Jiným závadám je nutné předcházet. Pokud se například šachetní dveře z nějakého důvodu nedovřou, určité systémy výtahů stroj po několika pokusech nebo nastavené době, zablokují.
Pak už nemáte na výběr a servisní firmu volat musíte (restartování systému vypnutím a zapnutím napájení sice některé systémy „rozchodí“, ale často se tímto postupem může narušit důležitý postup pro diagnostiku chyby servisní firmou).

NEČISTOTY, ŠPÍNA A VÝTAHY SPOLU DOBŘE NEFUNGUJÍ.

Není asi příliš překvapivé, že se závady na výtahu spojené s nečistotou projevují tak často. Běžně vyjíždíme do terénu a setkáváme se s případy, kdy výtah neodjede ze stanice kvůli nečistotě v prahu automatických dveří. Někdy stačí relativně malý kamínek. Kontakty dveří se nespojí a neuzavře se bezpečnostní obvod, kvůli tomu výtah zůstane ve stanici a neodjede. Proto kontrolujte prahy dveří výtahu.

Dalším případem je přerušení signálu fotobuňky (bodový signál v konkrétní úrovni dveří), nebo fotolišty (signál v několika úrovních pokrývající někdy i celý světlý průchod do kabiny). Poznáte je jednoduše, pokud ve výtahu strčíte mezi zavírající dveře ruku v několika místech a různých výškách a výtah zareaguje bez dotyku Vaší ruky znovuotevřením dveří, máte co dočinění s fotolištou / fotozávorou.

Házením obalů, nebo kapesníků do výtahové šachty mezerou mezi dveřmi můžete způsobit problém u této výtahové komponenty. Nepořádek se pak hromadí na portálech dveří zevnitř šachty, a po čase se stává, že když výtah dojede do stanice níže, dveře se otevřou a díky nešťastné náhodě se z této hromádky na dveřích sesune onen kapesník do trajektorie signálu fotobuňky. Stejný efekt má, když mezi dveře výtahu strčíte ruku, s tím rozdílem, že kapesník je někdy zapadlý mimo světlý průchod dveří. Proto se můžete podívat do mezery ve směru otevírání šachetních dveří, jestli je trajektorie signálu volná a žádný předmět nepřekáží.
Často se též stává, že je fotobuňka, nebo fotolišta, zaprášená vlivem probíhajících prací v domě. Signál přes vrstvu prachu neprojde a musí se otřít.

KLADKY, LANKA A PRUŽINY DVEŘÍ VÝTAHŮ

Teď se bavíme o kladkách a lankách výtahových dveří jak šachetních, tak kabinových, v obou případech automatických. Pravděpodobně se do nejčastějších závad výtahu řadí tyto části kvůli své početní převaze nad ostatními.
V případě, že Váš výtah má automatické dveře dvoukřídlé a stranové, budete mít v každém patře 4 ks kladek. Pokud máte standardně výtah s 6, nebo 7 stanicemi, je to 28 ks kladek + 4 kladky kabinových dveří, dohromady 32 kusů kladek. To už je vysoká šance pro nějaký průšvih.
Tento problém bez servisní výtahové firmy již nevyřešíte. Pokud mu chcete předejít a v poslední době došlo k několika velmi podobným závadám, může to znamenat, že jste se přiblížili k hranici životnosti daného komponentu. Stojí za to zvážit výměnu všech dílů zároveň. Ušetříte pak poplatky za jednotlivé výjezdy a hodiny práce navíc.

UZÁVĚRY A ODKLÁNĚCÍ KŘIVKY VYŽADUJÍ ČASTÝ SERVIS

U ručních šachetních dveří je v úrovni každé stanice v šachtě „páčka“ (páčka uzávěry šachetních dveří), která je při otevírání kabinových dveří odjištěna. Kabina výtahu se páčky při průjezdu nedotkne, protože mechanismus, který jezdí s kabinou a páčku ovládá je během jízdy přitažen (odkloněn směrem od páčky). Poté, co výtah přijede do stanice, povolí přitažení a mechanismu páčku odkloní, tím dojde k odjištění šachetních dveří a dají se otevřít.
Často se stává, že vlivem teplot, nebo pohybem budovy se páčka příliš přiblíží (výtah o ni při průjezdu škrtá a ve finále se tímto může i výtah zastavit a zaseknout), nebo oddálí (neotevřete šachetní dveře, protože jsou stále zajištěné, nedošlo k dostatečnému odklonění páčky).

VANDALISMUS SE BOHUŽEL NEVYHÝBÁ ANI VÝTAHŮM

Starý špatný vandalismus… Lidé si za cíl svého vzteku vybírají nejčastěji dveře nebo ovládání výtahu.
Šikovný dveřní vandal dokáže rozlámat kladky, roztrhat lanka a pružiny. Ti nejlepší dokáží ohnout nebo polámat celý mechanismu kabinových dveří.
Máme klienty, u nichž pravidelně, jednou do měsíce, měníme, nebo opravujeme promáčklá tlačítka.
Dokonce jsme měli klienta, který ve snaze pohnout s výtahem stlačenými stykači ve výtahovém rozvaděči zmíněné stykače zničil. Nemyslel to špatně, takže se tento konkrétní úkon nedá brát jako vandalismus, nicméně ke škodě došlo. Následky pak milosrdně přenechal nám, servisní firmě.
Ať tak nebo jinak, tato část se nejlépe řeší kamerovým, nebo přístupovým systémem. Každý systém jsme již do určité míry řešili, takže jsme schopni poradit.

ŽÁDNÉ ZÁVADY

Tento bod může být překvapivý, ale prosíme Vás všechny. Ujistěte se, že výtah opravdu nejezdí a že není blokován zákeřným sousedem v jiném patře. Víme, takové výjezdy jsou u nás placeny, ale chceme dělat práci, která dává smysl.

Každopádně, náš servis výtahů je tu pro vás 24 hodin 7 dní v týdnu.

Napsat komentář